Příběhy dětí

Naše bezplatná právní poradna za svou existenci od roku 2015 pomohla už stovkám dětí a jejich rodinám.

Přinášíme vám příběhy některých z nich. David a Dominik jsou bratři, kteří oba mají poruchu ADHD. Přestože projevy dětí se syndromem hyperaktivity mohou být často pro jejich okolí náročné, má smysl s nimi pracovat v běžném kolektivu a nevyčleňovat je z přirozených sociálních kontaktů. Že lze takové děti dobře integrovat do běžné školy tak, aby to bylo prospěšné pro obě strany, ukazuje právě jejich příklad. Společným úsilím rodiny, školy a přímé pomoci Spoluškoly se dnes starší syn Dominik bezproblémově vzdělává na druhém stupni základní školy a mladší Davídek po prvotních peripetiích navštěvuje svou spádovou mateřskou školu. Celý příběh si můžete přečíst zde.

Dalším příkladem je příběh Michala s těžkým postižením, který navštěvoval speciální základní školu. Ta v souvislosti s omezením podpůrných opatření ve speciálních školách od ledna 2020 odmítla Michalovi poskytovat i podporu, na kterou měl nadále nárok. I tady pomáhala poradna Spoluškoly po celou dobu řešit problémy chlapce a jeho rodiny. Celý příběh najdete zde.

S čím se setkávají děti, které potřebují podporu ve vzdělávání, si přečtěte v našich dalších příbězích.

Jako máma i jako asistentka pedagoga vím, jak je moje práce přínosná

Jako máma i jako asistentka pedagoga vím, jak je moje práce přínosná

Rozhovor s Lenkou, která pracuje jako asistentka pedagoga na jedné pražské základní škole a jejím synem Štěpánem, jenž měl přiznaného asistenta pro první rok školní docházky. Lenka se k práci asistentky pedagoga rozhodla z důvodu potřeby nižšího pracovního úvazku, když se stala Štěpánovou maminkou, kterého má v náhradní rodinné péči. Jaká je práce asistenta pedagoga přímo z jejího pohledu a také z pohledu dítěte?

číst více
Speciální škola v Ostravě skvěle zvládá Ládíkův atypický autismus, maminka má ale obavu ohledně střední školy

Speciální škola v Ostravě skvěle zvládá Ládíkův atypický autismus, maminka má ale obavu ohledně střední školy

Jedenáctiletý Ládík je veselý kluk, který si rád hraje s kamarády a moc rád chodí i do školy. Jeho příběh ale nebyl vždy jednoduchý. Když mu byly zhruba tři roky začal vykazovat určité odchylky ve vývoji. Maminka Katka si všimla, že nekomunikuje jako ostatní děti a má potíže zapojit se do běžných činností. Po několika vyšetřeních byl Ládíkovi diagnostikován atypický autismus a lehké mentální postižení. Tato diagnóza s sebou přinesla řadu výzev, především v oblasti vzdělávání.

číst více
Dostane Lukášek ve školce šanci?

Dostane Lukášek ve školce šanci?

V Praze jsou dlouhodobě problémy s kapacitami mateřských škol. Ale i když dítě po třetím roce do předškolního vzdělávání přijmou ve vaší spádové oblasti, ještě nemusíte mít vyhráno. Pokud má totiž nějaké zdravotní omezení a potřebuje v některém ohledu speciální přístup, asistenta pedagoga nebo jiné podpůrné opatření, můžete se setkat ještě dnes se snahou o jeho vyloučení z prostředí běžné mateřské školky.

číst více
Nadání a hendikep – základem podpory ve škole má být respektující přístup

Nadání a hendikep – základem podpory ve škole má být respektující přístup

Příběh Karolíny B. a jejího syna Adama se zdá být ilustrativním příkladem toho, jaké limity mají české školy v podpoře dětí s nadáním a specifickými vzdělávacími potřebami. Adamovi je 12 let a chodí na běžnou základní školu v Praze. Je to už druhá základní škola, kterou navštěvuje. Po špatných zkušenostech na prvním stupni se Adamova maminka na konci páté třídy potom, co se syn nedostal na víceleté gymnázium, rozhodla pro změnu základní školy.

číst více