Poradna
Potřebuje vaše dítě pomoc ve škole, protože nezvládá výuku?
Potřebujete se poradit o vzdělávání vašeho dítěte, nebo vás obecně zajímají práva a povinnosti dětí/rodičů ve vzdělávání?
Má vaše dítě dys, ADHD, fyzické či mentální postižení nebo jakékoliv jiné (vzdělávací) znevýhodnění?
Naše bezplatná právní poradna pomáhá lépe se orientovat v právech i povinnostech dětí a dalších aktérů ve vzdělávání. Nejčastěji řešíme: (ne)přijetí do školy, nastavení podpůrných opatření a jejich financování, spolupráci s PPP/SPC a mnoho dalšího.
Své dotazy můžete posílat na poradna@spoluskola.cz. Na uvedeném emailu se vašim dotazům budou věnovat naše právničky.
Poradna za svou existenci od roku 2015 pomohla už stovkám rodičů, resp. dětí. Patří mezi ně i bratři David a Dominik, kteří mají oba poruchu ADHD. Přestože projevy dětí se syndromem hyperaktivity bývají pro jejich okolí náročné, má smysl s nimi pracovat v běžném kolektivu a nevyčleňovat je z přirozených sociálních kontaktů. Právě díky společnému úsilí rodiny, školy a Spoluškoly se dnes starší Dominik vzdělává na druhém stupni základní školy a mladší Davídek po prvotních peripetiích navštěvuje svou spádovou mateřskou školu. Jejich příběh si můžete přečíst zde.
Dalším příkladem je příběh Michala s těžkým postižením, který navštěvoval speciální základní školu. Škola v souvislosti s omezením podpůrných opatření ve speciálních školách od ledna 2020 odmítla chlapci poskytovat i podporu, na kterou měl nadále nárok. I zde pomáhala poradna Spoluškoly po celou dobu řešit problémy chlapce i jeho rodičů. Příběh Michala si můžete přečíst zde.
Standardy služeb naší bezplatné právní poradny (nejen) pro rodiče najdete zde. Odesláním e-mailové zprávy spolku (info@spoluskola.cz, poradna@spoluskola.cz nebo na email ve formátu příjmenípracovníkaspolku@spoluskola.cz) souhlasíte se zpracováním osobních údajů. Se zásadami zpracování osobních údajů se můžete seznámit ZDE.
Ptáte se nás
Ptáte se nás: Co mám dělat, když mi SPC nechce poslat návrh Doporučení e-mailem?
VÁŠ DOTAZ Co mám dělat, když mi SPC nechce poslat návrh Doporučení e-mailem jako zaheslovaný soubor, abych se s ním mohla v rámci projednávání seznámit? Tvrdí, že se mám s návrhem seznámit v přímo...
Ptáte se nás: Dítěte se chce škola zbavit, co můžeme dělat?
Syn má poruchu autistického spektra. Je v prvním ročníku na středním odborném učilišti pro děti s hendikepem. Přesto má problém s učivem a nově se u něj začínají vyskytovat kázeňské problémy, které nikdy předtím neměl a které vyvrcholily napomenutím třídního učitele. Snažili jsme se komunikovat se školou ohledně toho, jak k němu přistupovat, aby učivo zvládal, ale bez výsledku. Místo toho nám doporučili, ať synovi najdeme jinou školu. Co máme dělat, když nám nechtějí pomoct, ale rovnou se ho zbavit?
Ptáte se nás: Co může škola dělat v případě, že podpůrná opatření doporučená PPP nedostačují?
Dítě potřebuje ve škole nepřetržitý dohled (napadá ostatní, včetně asistentky pedagoga). V Doporučení od pedagogicko-psychologické poradny (PPP) má stanoven třetí stupeň podpůrných opatření, včetně asistenta pedagoga (AP) na 27 hodin. Výše hodin AP ale nepokryje ani vyučování, natožpak školní družinu. I když jsme potřebu přítomnosti asistenta pedagoga po celou dobu vyučování konzultovali s pracovnicemi z PPP, vydané Doporučení to nereflektuje. Co můžeme udělat?
Mgr. Veronika Doležilová
〉〉〉
Mgr. Veronika Doležilová působila na Ministerstvu zahraničních věcí a na Úřadu vlády. Byla členkou rozkladové komise ministra vnitra v azylovém řízení po celou dobu existence komise. Externě působila také na katedře právních disciplín a veřejné správy Metropolitní univerzity Praha. Spolupracuje s několika nevládními organizacemi či s nakladatelstvím Wolters Kluwer.
╳
Mgr. Marta Ptáčková
〉〉〉
Mgr. Marta Ptáčková působí jako samostatná advokátka, přičemž se specializuje na rodinné, občanské a trestní právo. Dříve pracovala v občanské poradně, kde se na ni obraceli lidé hledající poradenství v oblasti práva. Školská legislativa je její srdeční záležitostí.
╳
JUDr. Jana Kratěnová
〉〉〉
JUDr. Jana Kratěnová působí jako interní právnička ve vědecké instituci. Ve svém volném čase spolupracuje s neziskovými organizacemi, které pomáhají dětem se zdravotním nebo vzdělávacím znevýhodněním. Věnuje se tu především právu sociálního zabezpečení, školské legislativě a slaďování práce a péče o takto znevýhodněné děti.
╳