Aktuality
Přes Doporučení poradny škola nezohledňuje Honzovu dyslexii a dysgrafii
Honza navštěvuje střední odborné učiliště s elektronickým zaměřením. Na škole je spokojený, ale bohužel podpůrná opatření, která má přiznaná už od základní školy, se zatím nepodařilo zdárně...
Ptáte se nás: Co může škola dělat v případě, že podpůrná opatření doporučená PPP nedostačují?
Dítě potřebuje ve škole nepřetržitý dohled (napadá ostatní, včetně asistentky pedagoga). V Doporučení od pedagogicko-psychologické poradny (PPP) má stanoven třetí stupeň podpůrných opatření, včetně asistenta pedagoga (AP) na 27 hodin. Výše hodin AP ale nepokryje ani vyučování, natožpak školní družinu. I když jsme potřebu přítomnosti asistenta pedagoga po celou dobu vyučování konzultovali s pracovnicemi z PPP, vydané Doporučení to nereflektuje. Co můžeme udělat?
Kulatý stůl Spoluškoly: Přijdou školy o část asistentů pedagoga a zranitelné děti o podporu?
Spoluškola, nevládní organizace poskytující bezplatné právní poradenství rodičům v oblasti školského práva, pořádala ve spolupráci s Martinou Ochodnickou, místopředsedkyní Výboru pro sociální politiku a Renátou Zajíčkovou, členkou Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Sněmovny kulatý stůl s názvem Budoucnost asistentů pedagoga v českých školách. Mezi řečníky vystoupili zástupci ministerstva školství, České školní inspekce, Kanceláře veřejného ochránce práv, škol, školských poradenských zařízení a další odborné veřejnosti.
Ptáte se nás: Může ředitel nepřijmout žádost o domácí vzdělávání?
Dcera trpí úzkostí spojenou se školou, od konce září odmítá do školy chodit. Situaci jsme začali řešit s ředitelem. E-mailem jsme požádali o možnost vzdělávat dceru doma. Ředitel ji nepřijal s tím, že v odůvodnění žádosti nesmí být uvedeno trauma vzniklé v souvislosti se školou. Jak máme postupovat?
Ptáte se nás: Můžu žádat základní školu o vypracování IVP ze zdravotních důvodů?
Můžu žádat základní školu o vypracování IVP ze zdravotních důvodů pro syna? Vzhledem ke svému zdravotnímu stavu není schopen účastnit se výuky celý týden. Mohl by chodit do školy jen na naukové předměty některé dny v týdnu? Ostatní předměty by měl v rámci domácího vzdělávání a chodil na přezkoušení, nebo vypracovával zadané úkoly. Pokud je to možné, je potřeba vyjádření lékaře, případně jaké dokumenty mám doložit?
Nadání a hendikep – základem podpory ve škole má být respektující přístup
Příběh Karolíny B. a jejího syna Adama se zdá být ilustrativním příkladem toho, jaké limity mají české školy v podpoře dětí s nadáním a specifickými vzdělávacími potřebami. Adamovi je 12 let a chodí na běžnou základní školu v Praze. Je to už druhá základní škola, kterou navštěvuje. Po špatných zkušenostech na prvním stupni se Adamova maminka na konci páté třídy potom, co se syn nedostal na víceleté gymnázium, rozhodla pro změnu základní školy.